"Tak dak helper ke?" tanya tetamu yang datang tadi.


Mungkin dia  hairan macam mana saya manage rumah yang tiga tingkat sedangkan dia nampak saya dah tua...hahaha.


Rumah yang tak dak anak kecik, tak la berserabut sangat. Fokus utama saya ialah level 2 dan dapur sebab area tu aje yang selalu jadi semak. Area lain boleh kemas bila nampak berdebu. Bilik air pun ada 3 aje yang perlu dicuci selalu. 2 lagi jarang guna. 


Kata mak angkat saya..anggap saja proses mencuci dan mengemas rumah sebagai exercise untuk sihatkan badan. Mak angkat saya berusia 70an tapi masih kuat dan masih mencuci dan mengemas rumahnya sendiri tanpa ada helper...tapi rumah dia kecik aje. Dia pesan..jangan paksa diri buat semua dalam satu hari kalau rumah besar.. Listen to your body. Kalau rasa letih, sit down and rest. Esok lusa sambung  semula..