Siang tadi, saya dikejutkan dengan berita kematian seorang daripada teman baik saya, teman sekampung, teman sepermainan dan teman satu sekolah. Dia meninggal disebabkan "breast cancer". Menurut sepupunya yang juga merupakan teman baik, teman sekampung dan teman satu sekolah dengan saya, dia menyedari kanser itu ketika penyakit tersebut di peringkat ketiga (agak teruk) dua tahun lalu. Dalam masa dua tahun itu, dia menjalani pembedahan membuang payudara yang terkena kanser dan rawatan kemo serta melalui saat-saat genting di mana akhirnya dia menghembuskan nafas terakhir semalam. Innalillahi wainna ilahi raaji'uun.


Sebenarnya lama juga saya tidak berjumpa dengan teman saya itu. Bila masing-masing berumahtangga dan mengikut suami masing-masing, peluang untuk bertemu dirasakan semakin sukar. Kali terakhir berbual dengan dia di talipon ialah ketika kami sama-sama tinggal di Melaka. Agak lama dulu. Kemudian, bila dia berpindah ke Kedah, saya langsung terputus hubungan dengannya.


Lama saya berbual dengan sepupunya di talian talipon. Dari sepupunya itu, saya mendengar banyak cerita tentang teman saya itu ketika hayatnya. Tersentuh hati saya..terasa hiba menyelinap jiwa saya. Teman yang saya kenali sebagai seorang yang ceria satu ketika dulu rupanya menghadapi saat-saat yang sukar dalam hidupnya. Itulah yang dinamakan takdir agaknya.


Secara amnya, hidup dalam kemiskinan bukanlah sesuatu yang sukar dihadapi oleh seorang isteri yang baik andainya suami bertanggungjawab. Namun hidup yang di kelilingi kemewahan dirasakan tidak memberi kebahagiaan andainya suami tidak setia. Kata-kata manis di zaman percintaan..janji susah senang hidup bersama ketika baru memasuki alam perkahwinan hilang entah ke mana. Cinta dan kasih sayang pudar ditelan waktu bersama pudarnya kecantikan seorang isteri di mata suami. Pengorbanan isteri melahirkan beberapa orang zuriat sudah dilupakan.


Ketika isteri bertarung nyawa melawan penyakit, mengharapkan sokongan padu dari orang yang terdekat dalam hidupnya, di mana suami yang tersayang? Di depan mata isteri, suami memadu kasih dengan cinta baru. Isteri belum pun mati, suami sibuk mencari ganti. Tidak cukup dengan penderitaan penyakit yang bukan diminta dan diharap, ditambah lagi dengan penderitaan emosi dan mental. Isteri terabai, anak-anak terbiar. Walau perasaan cinta dan kasih sayang telah tiada dan hilang bersama hilangnya "mahkota" seorang isteri, namun di mana letaknya sikap perikemanusiaan dan belas kasihan serta empati sesama insan.


Perjalanan hidupnya di dunia ini telah tamat. Mungkin itu yang terbaik baginya. Dengan segala penderitaan dan keperitan, mudah-mudahan Allah ampuni dosa-dosanya dan ditempatkan bersama orang-orang yang beriman. Yang ditinggalkan harus meneruskan kehidupan. Mencari pengganti tentu tidak sesukar mana kerana telah ada yang menanti. Yang dirisaukan ialah anak-anak yang kehilangan kasih ibu. Mengharapkan kasih ayah, entah di mana letaknya bila ayah sibuk diserang badai cinta baru. Lupa diri..lupa di mana bumi tempat berpijak...lupa di mana langit yang dijunjung. Mungkinkah boleh kita kategorikan ini sebagai satu penderaan terhadap kanak-kanak yang belum berapa mengerti tentang erti kehidupan? Mari kita sama-sama ambil pengajaran.


"while not every teacher is a parent, every parent is a teacher..."