Pada hari raya haji baru ni..ada kawan minta tolong masakkan nasi beriani, ayam ros dan dalca untuk 20 orang. Terkedu sebentar bila dia minta tolong...kesian..tapi masalahnya saya tak ada kelengkapan memasak seperti periuk besar dan sebagainya. Kemudian saya tanya dia kalau-kalau dia ada periuk besar yang boleh diguna...Kumpul punya kumpul segala kelengkapan memasak dia dan saya..akhirnya saya setuju..Sebenarnya tak sampai hati nak hampakan harapan orang...

Dalca

Bermula dari pagi Sabtu...Alhamdulillah DH sedia membantu pergi beli semua bahan..Bila dia bawa balik semua bahan..bermulalah kerja saya..bersihkan ayam dan bubuh garam kunyit. Lepas tu kupas bawang dan sebagainya..Petang Sabtu goreng ayam sambil blend semua perencah yang perlu diblend.

Nasi Beriani - Style Karachi

Ayam Ros

Kemudian after maghrib, saya berehat lalu tertidur sebab letih sangat. Lebihkurang pukul 12 tengahmalam, terjaga dan bangun solat isya'. After solat, bermulalah kerja masak memasak. Mula-mula masak dalca. Ayam ros (4 ekor) masak 2 kali - satu periuk 2 ekor..Ini lah bahananya bila tiada periuk besar. Nasi beriani pula 4 kali masak - satu periuk 6 cawan. Selesai memasak sebelum masuk subuh..Sebelum solat, sempatlah bersih-bersihkan dapur yang berselerak. Sebelum pergi ke masjid solat sunat raya, hantar dulu makanan ke rumah kawan..Sukanya dia..hehehehe..Dan saya pulak puas hati kerana dapat menunaikan harapan seorang kawan..walaupun penat dan mengantuk yang tak terhingga...Lagipun saya minat memasak..Inilah masanya saya mengasah bakat dan increase kepakaran memasak dalam kuantiti yang banyak. Lepas balik dari masjid, makan dan terus tidur sampai menjelang zuhur..Kalau inilah yang dapat dikatakan berkorban untuk seorang kawan...