Kehidupan di zaman kanak-kanak saya dilalui dengan serba serbi kekurangan. Saya bukan berasal dari keluarga yang senang. Keadaan bertambah teruk bila ayah saya meninggal dunia. Satu-satunya tempat saya dan keluarga bergantung harapan pergi tanpa meninggalkan harta selain dari hutang. Walaupun hutang itu tidak banyak tapi bagi ibu, hutang itu harus dilangsaikan terlebih dahulu untuk menjamin kesejahteraan roh ayah. Jadi terpaksalah kami sekeluarga berjimat cermat dalam berbelanja


Sebagai seorang kanak-kanak, saya merasakan keinginan saya semuanya terbatas dan tidak dipenuhi oleh ibu. Bila tengok kawan-kawan beli basikal baru, pakai baju baru, pakai kasut baru, makan ayam dan daging setiap hari...saya pun ada keinginan untuk mempunyai semua itu, tapi setiap kali keinginan itu diajukan kepada ibu, hati saya merasa hampa. Semua keinginan saya tidak dipenuhi oleh ibu dengan alasan tidak mampu. Pada satu hari dengan perasaan tidak puas hati, saya berkata pada ibu.


"Kenapa ayah mesti meninggal? Kenapa ibu mesti ke sawah dan bekerja menggantikan tempat ayah? Saya paling tidak suka ketika saya pulang dari sekolah, ibu tiada di rumah. Kenapa hidup kita mesti susah dan miskin begini? Kenapa kita tak kaya macam orang lain? Sekurang-kurangnya kawan-kawan saya ada basikal baru untuk ke sekolah sedangkan saya terpaksa menunggang basikal buruk peninggalan arwah ayah"


Ibu cuma tersenyum mendengar keluhan saya. Kemudian ibu bertanya.


"Sayang nak makan kek?" Mimpi apakah ibu bertanya begitu. Saya memandang wajah ibu dengan seribu kehairanan. Ibu jarang membuat atau membeli kek. Jika ada pun setahun sekali ketika hari raya puasa tapi ketika itu bukan hari raya. Puasa pun belum.


"Nak makan kek tak?" tanya ibu lagi sambil tersenyum. Saya cuma mengangguk.


"Jom ikut ibu ke dapur" kata ibu lagi. Saya akur dengan ajakan ibu.


"Ah..mungkin ada kawan ibu yang bagi kek. Rezeki aku lah nampaknya" hati saya berkata.


"Nah, ambil mentega ini!" Saya memandang ibu untuk mencari kepastian. Hairan saya melihat telatah ibu. Di manakah kek yang ibu katakan tadi.


"Ini dia telur dan tepung. Tolong ambil serbuk penaik dan gula dari dalam almari itu"


"Ibu, untuk apa semua bahan-bahan ini?" saya bertanya akhirnya.


"Kata tadi nak makan kek" kata ibu yang senyumannya masih menguntum di bibir.


"Tapi ini bukan kek. Bahan-bahan ini tidak boleh dimakan begitu saja..rasanya pasti teruk" kata saya sambil mengerutkan muka.


"Betul, bahan-bahan itu tidak boleh dimakan begitu saja tapi jika dicampurkan dan dimasak, ia akan menjadi kek yang sedap untuk dimakan" Saya merenung ke wajah ibu yang tenang. Tidak ada riak-riak gelisah di wajah tua itu.


"Begitu juga dengan kehidupan kita yang telah ditetapkan oleh Allah. Kita selalu mengeluh dan gelisah dengan kesusahan yang menimpa kita tapi sebenarnya setiap kesukaran dan kepahitan yang terpaksa kita lalui itu akan memberi seribu kebaikan dan rahmat pada kita di akhirnya. Cuma kita kena bersabar dan yakin dengan Allah"


Begitulah kata-kata ibu dan kata-kata itu tetap bersemadi dalam ingatan saya biarpun puluhan tahun telah berlalu. Mudah-mudahan Allah merahmati hidup ibu saya yang telah banyak berkorban untuk kesemua anak-anaknya.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Don't be afraid to fail because only through failure you do learn to succeed
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~