Saya dulu sekolah kampung. Rata-rata murid-murid sekolah kampung tidak pandai Bahasa Inggeris. Kalau ada yang pandai Bahasa Inggeris, memang "wow". Waktu saya tingkatan 1 hingga tingkatan 3, ada seorang cikgu lelaki berbangsa Belanda yang mengajar subjek Bahasa Inggeris. Cikgu Gordon namanya. Kawan-kawan yang satu sekolah dengan saya mesti ingat cikgu ini sampai sekarang. Masakan kami boleh lupa. Cikgu yang terkenal dengan kegarangan. Beliau tidak pandai berbahasa melayu dan anak murid tidak pandai berbahasa inggeris. Kadang-kadang lain yang beliau suruh, lain yang kami buat..hehehe. Sampai aje waktu subjek Bahasa Inggeris, saya dan kawan-kawan sejuk kaki tangan. Saya dapat rasakan bagaimana susahnya beliau mengajar Bahasa Inggeris kepada anak-anak muridnya.
.
Waktu saya tingkatan 3 kalau tak silap, beliau kutip duit dari semua murid dalam kelas saya untuk membeli buku cerita. Setiap murid dapat sebuah buku cerita dalam Bahasa Inggeris. Kemudian apabila habis baca, kena bertukar buku cerita dengan kawan-kawan yang lain. Buku cerita yang dibeli ialah buku cerita klasik seperti Robinson Crusoe, Tom Sawyer dan lain-lain. Hujung tahun, kena habis baca semua buku cerita tersebut. Kalau ada 36 buah, kena habiskan kesemuanya. Kemudian pilih satu buku untuk buat summary.

Disebabkan takut kena ketuk, merangkaklah kami, baca buku-buku itu. Nak habiskan satu muka surat pun ambil masa berjam-jam sebab terpaksa rujuk kepada kamus. Banyak perkataan yang tak tahu makna daripada yang tahu..hehehe. Masa tu tahu "Yes" dan "No" saja.

Bagi saya sendiri, membaca adalah hobi tetapi membaca buku dalam Bahasa Inggeris ada sesuatu perkara yang baru. Sekali lalu baca buku Robinson Crusoe, memang tak faham langsung. Jangan kata faham, nak sebut perkataan pun tak reti..tergeliat lidah. Sekali sekala, cikgu Gordon akan check. Beliau akan suruh baca dengan kuat satu muka surat dari buku cerita itu. Ketika itulah beliau akan betulkan sebutan dan memberitahu makna perkataan.

Itulah mulanya saya kenal Bahasa Inggeris. Daripada asing, sedikit demi sedikit menjadi serasi dengan diri. Daripada cuma tahu "Yes" dan "No", vocabulary telah bertambah... Terima kasih kepada cikgu Gordon yang mengenalkan saya kepada Bahasa Inggeris. Walaupun belajar dalam keadaan takut (takut kena pukul), itulah pintunya, di situlah mulanya..langkah pertama yang diambil. Jika ada peluang, teringin sekali untuk bertemu cikgu Gordon. Beliau mungkin sudah lupa kepada saya, tapi saya tidak mungkin akan lupa kepada beliau.